Рекорден прием от 517 студенти за обучение в магистърските програми реализира Факултетът по педагогика на Югозападния университет в Благоевград. Внушителните цифри, придружени с „разбивки“ по професионални направления и специалности, съобщи за „Струма“ деканът на факултета проф. д-р Янка Стоименова. Тя коментира, че първоначалните очаквания са били за лек спад или понижаване на интереса, но това не се е потвърдило и постъпилите за зимния семестър на настоящата 2024/25 г. магистри действително са рекорден брой.
Приемът обхваща трите професионални направления – 1.1. Теория и управление на образованието, 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по …, като деканът анализира, че тази година впечатление правят няколко неща. Така например в магистърска програма „Образователен мениджмънт“ са запълнени всичките отпуснати 45 места по държавна поръчка, които са разделени по 15 за редовно, 15 за задочно и също толкова за дистанционна форма на обучение. В същото професионално направление 1.1. има и 50 новоприети студенти за магистри по „Образователен мениджмънт“ на английски език. 72 чуждестранни студенти/гръцки граждани/ постъпват в магистърска програма „Интеркултурно образование“ на английски език.
В професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по … са запълнени всички места по държавна поръчка, а най-много – 362-ма са приети в професионално направление 1.2., където рекордът държат „Начална училищна педагогика“ и „Предучилищна педагогика“.
За изключителен интерес свидетелства и фактът, че общо 171 души/84 за „Начална педагогика“ и 87 за „Предучилищна педагогика“/ ще се обучават срещу заплащане в двете магистърски програми. Деканът коментира, че преобладаващата част са хора, които са завършили други професионални направления и сега искат един вид да се преквалифицират за начални и детски учители. И тъй като се водят неспециалисти, те ще учат 2 години/4 семестъра/. А иначе за специалистите, тоест притежаващите бакалавърска степен в специалности в областта на педагогическите науки, следването е една година/2 семестъра/.
Коментирайки приема, проф. Стоименова очерта и нова тенденция. „Новото в случая е, че в магистърска програма „Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно поведение“, която до момента не се радваше на голям интерес, сега има 32-ма студенти магистри“, посочи деканът.
Както е известно, все повече специалисти алармират, че се увеличава броят на децата и учениците със специални образователни потребности. И макар в наредбата за приобщаващото образование да е разписано, че един ресурсен учител не може да сформира група с повече от 12 деца/ученици със СОП/, в много случаи това се спазваше само на хартия. От тази учебна година обаче бе въведено ново ограничение. В НЕУСПУО /Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование/не могат да се въвеждат данни, ако не се спазва условието за до 12 деца на един ресурсен учител, или самата система, образно казано „изхвърля нарушителите“. За да изпълнят изискването, непосредствено преди 15.09. три училища в Пиринско разкриха щатове за ресурсни учители.
Репортер на „Струма“ установи, че кандидатите за тази позиция не са много, най-малкото защото специалната педагогика не е толкова масова и предпочитана като предучилищната и начална училищната педагогика. Също така ресурсни учители биват привличани най-вече по проекти в детски градини.
„Да, при настоящия прием се наблюдава по-голям интерес към специалната педагогика. В тази магистърска програма новоприетите студенти магистри са 30“, коментира деканът и допълни, че по отношение на социалната педагогика, където магистърската програма е „социалнопедагогическа подкрепа и закрила на деца“ е реализиран прием от 12 души.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА