Новини

В университетския център „Бачиново“ се проведе традиционната научна конференция „Физическото възпитание и спортът в образователната система“, организирана от катедра „Теория и методика на физическото възпитание“ към Югозападния университет „Неофит Рилски“. Двудневният форум беше открит от доц. д-р Даниела Томова, заместник-декан на Факултета по педагогика и ръководител на катедрата.

1

От името на ректорското ръководство доц. д-р Илия Недин, зам.-ректор по образователни дейности, магистърски програми и продължаващо обучение, поздрави участниците и им пожела успех и ползотворни резултати в научната работа. Той изрази специална признателност към присъстващите доайени на катедра „Теория и методика на физическото възпитание“.

2       3

С приветствени думи към присъстващите се обърна и деканът на Факултета по педагогика проф. д-р Янка Стоименова. В словото си тя открои значимостта на темата на научното събитие и изрази надежда, че то ще провокира идеи за интердисциплинарен подход в подготовката на бъдещите детски учители, социални и специални педагози. По думите ѝ децата имат нужда от пространство и време, за да си отдъхнат от натоварения свят, който възрастните им създават.

4        5

Приветствие отправи и д-р Станислав Груев, главен експерт в Министерството на образованието и науката.

Поздравителен адрес от името на г-жа Петя Петрова, началник на Регионалното управление на образованието в Бургас, прочете г-жа Павлина Алексиева, експерт по физическо възпитание и спорт. Беше получен и поздравителен адрес от доц. д-р Миглена Симонска, декан на Факултета „Обществено здраве, здравни грижи и спорт“.

6       7

Сред официалните гости на научното събитие бяха старши експертът по физическо възпитание и спорт в РУО – Благоевград Пепа Николова, доц. д-р Мариела Филипова, зам.-декан на ФОЗЗГС на Югозападния университет, Нина Стоицова, зам.-директор на ПГИ „Иван Илиев“ – Благоевград, Йордан Цветанов, зам.-директор на ПМГ „Акад. Сергей Корольов“ – Благоевград, доц. д-р Валентина Чилева, ръководител на катедра „Предучилищна и начална училищна педагогика“, доц. д-р Юлиана Ковачка, ръководител на катедра „Социална педагогика“.

 

Пленарната сесия в първия ден от конференцията стартира с доклад на тема „Приемственост между предучилищното и училищното възпитание“, представен от доц. д-р Невяна Докова. Сесията продължи с проф. д-р Атанас Георгиев, който постави акцент върху проблемите на студентския спорт.

8

По време на секционните заседания бяха представени редица научни разработки, посветени на различни аспекти от методиката на спортната подготовка и развитието на специфични спортни умения. Особено внимание беше отделено на методите за оценяване на спортно-техническите умения, като бяха разгледани конкретно баскетболните умения на студенти от специалност „Физическо възпитание и спорт“, както и техните технически умения във футбола. Обект на дискусия бе и значението на прецизните диагностични методи за измерване на скоростните способности на студентите, които са ключови за развитието на висококвалифицирани специалисти в областта на физическото възпитание и спорта.

9

Двудневният форум беше закрит с кръгла маса на тема „Физическото възпитание и спортът в образователната система – тенденции и перспективи на развитие“.  

Рекорден прием от 517 студенти за обучение в магистърските програми реализира Факултетът по педагогика на Югозападния университет в Благоевград. Внушителните цифри, придружени с „разбивки“  по професионални направления и специалности, съобщи за „Струма“ деканът на факултета проф. д-р Янка Стоименова. Тя коментира, че първоначалните очаквания са били за лек спад или понижаване на интереса, но това не се е потвърдило и постъпилите за зимния семестър на настоящата 2024/25 г. магистри действително са рекорден брой.

Приемът обхваща трите професионални направления – 1.1. Теория и управление на образованието, 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по …, като деканът анализира, че тази година впечатление правят няколко неща. Така например  в магистърска програма „Образователен мениджмънт“ са запълнени всичките отпуснати 45 места по държавна поръчка, които са разделени по 15 за редовно, 15 за задочно и също толкова за дистанционна форма на обучение. В същото професионално направление 1.1. има и 50 новоприети студенти за магистри по „Образователен мениджмънт“ на английски език. 72 чуждестранни студенти/гръцки граждани/ постъпват в магистърска програма „Интеркултурно образование“ на английски език.

В професионално направление 1.3. Педагогика на обучението по … са запълнени всички места по държавна поръчка, а най-много – 362-ма са приети в професионално направление 1.2., където рекордът държат „Начална училищна педагогика“ и „Предучилищна педагогика“.

За изключителен интерес свидетелства и фактът, че общо 171 души/84 за „Начална педагогика“ и 87 за „Предучилищна педагогика“/ ще се обучават срещу заплащане в двете магистърски програми. Деканът коментира, че преобладаващата част са хора, които са завършили други професионални направления и сега искат един вид да се преквалифицират за начални и детски учители. И тъй като се водят неспециалисти, те ще учат 2 години/4 семестъра/. А иначе за специалистите, тоест притежаващите бакалавърска степен в специалности в областта на педагогическите науки, следването е една година/2 семестъра/.

Коментирайки приема, проф. Стоименова очерта и нова тенденция. „Новото в случая е, че в магистърска програма „Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно поведение“, която до момента не се радваше на голям интерес, сега има 32-ма студенти магистри“, посочи деканът.

Както е известно, все повече специалисти алармират, че се увеличава броят на децата и  учениците със специални образователни потребности. И макар в наредбата за приобщаващото образование да е разписано, че един ресурсен учител не може да сформира група с повече от 12 деца/ученици със СОП/, в много случаи това се спазваше само на хартия. От тази учебна година обаче бе въведено ново ограничение. В НЕУСПУО /Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование/не могат да се въвеждат данни, ако не се спазва условието за до 12 деца на един ресурсен учител, или самата система, образно казано „изхвърля нарушителите“. За да изпълнят изискването, непосредствено преди 15.09. три училища в Пиринско разкриха щатове за ресурсни учители.

Репортер на „Струма“ установи, че кандидатите за тази позиция не са много, най-малкото защото специалната педагогика не е толкова масова и предпочитана като предучилищната и начална училищната педагогика. Също така ресурсни учители биват привличани най-вече по проекти в детски градини.

„Да, при настоящия прием се наблюдава по-голям интерес към специалната педагогика. В тази магистърска програма новоприетите студенти магистри са 30“, коментира деканът и допълни, че по отношение на социалната педагогика, където магистърската програма е „социалнопедагогическа подкрепа и закрила на деца“ е реализиран прием от 12 души.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Балкански 11

Майсторски клас на проф. д-р Петър Балкански, доктор хонорис кауза на Югозападния университет „Неофит Рилски“, на тема „Общото и различното между мениджмънт, администрация и лидерство“ се проведе в Югозападния университет „Неофит Рилски“. Събитието събра водещи специалисти в областта на образованието и управлението, преподаватели и студенти от Факултета по педагогика.

 Балкански 1       Балкански 2  

Научният форум беше открит от декана на Факултета по педагогика проф. д-р Янка Стоименова, която пожела ползотворна и успешна работа на участниците във форума. Тя поздрави всички присъстващи по повод Международния ден на учителя, който се отбелязва на 5 октомври, и изрази дълбокото си уважение за тяхната всеотдайност и ключова роля във възпитанието и образованието на младото поколение.

Приветствие отправи и заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова. В словото си тя акцентира върху важната роля на учителя като лидер в класната стая, който не само организира и управлява процесите, но също така води и вдъхновява учениците. Зам.-министърът изрази увереност, че темата на майсторския клас ще вдъхнови участниците и ще им предостави нови идеи и подходи, които да приложат в своята работа, за да бъдат по-успешни и ефективни.

Поради  невъзможността на проф. Балкански да присъства, майсторският клас бе воден от едни от най-видните представители на неговата научна школа – проф. д.н. Ваня Георгиева, проф. д.н. Вяра Гюрова и проф. д-р Светлозар Вацов, както и от най-младия последовател на именития учен – доц. д-р Мирослав Терзийски. Те представиха основните идеи на научната школа, като фокусираха вниманието върху връзките между мениджмънта, администрацията и лидерството в организационния контекст.

Балкански 3

Събитието започна с презентацията на проф. д.н. Ваня Георгиева, която постави акцент върху организационната култура и нейното формиране чрез различните управленски и лидерски практики. Тя разгледа как администрирането и мениджмънтът се преплитат, за да осигурят стабилност в организациите, докато лидерството играе ключова роля за вдъхновението и развитието на екипите.

Балкански 4

Голям интерес сред участниците предизвика и темата „Смарт лидерство в сферата на образованието“, представена от ръководителя на магистърската програма „Образователен мениджмънт“ доц. д-р Мирослав Терзийски. Той обърна внимание на необходимостта от прилагане на нови технологии и интелигентни решения в процесите на управление на образователните институции и подчерта, че съвременният лидер в образованието трябва да бъде не само добър мениджър, но и визионер, който умее да  използва технологиите, за да оптимизира работните процеси и да осигури иновативна и креативна среда за обучение.

Балкански 5

Проф. д-р Светлозар Вацов продължи темата, като постави предизвикателния въпрос: „Раждат ли се лидерите или се създават?“, който провокира оживена дискусия и отвори пространство за различни интерпретации и подходи към лидерството.

Балкански 6

Практическите аспекти на разглежданата проблематика представи проф. д.н. Вяра Гюрова. Тя се фокусира върху класификацията на Джералд Коул за лидерските типове и разгледа всеки от тях в контекста на образователните институции. Проф. Гюрова представи реални примери и ситуации, в които различните типове лидери проявяват своите специфични качества.

            Балкански 7      Балкански 8

В края на практическата част всички се обединиха около идеята, че в съвременния свят лидерството не може да бъде сведено до един единствен модел или стил, а ефективните лидери трябва да притежават гъвкавост и да съчетават различни качества и подходи в зависимост от конкретната ситуация и нуждите на организацията.

 

Събитието завърши с връчването на почетни плакети на лекторите и сертификати на всички участници.

                                   Балкански 9         Балкански 10

Baner Pedagogika Management

Студенти и преподаватели от ЮЗУ „Неофит Рилски“ отбелязаха Международния олимпийски ден с факелно бягане

 

        За поредна година студенти и преподаватели от Югозападния университет „Неофит Рилски“ се включиха във факелното бягане по случай Международния олимпийски ден и 130 години от създаването на Международния олимпийски комитет (МОК). Инициативата бе организирана от Община Благоевград и Олимпийски клуб – Благоевград със съдействието на Българския олимпийски комитет (БОК).

        С приветствени думи към присъстващите се обърна ректорът на Югозападния университет проф. д-р Николай Марин.

        „Heка това, което правят българските олимпийци, ние да се постараем да го принесем в нашето ежедневие. А именно – да прославяме България в нашата работа, да я прославяме по най-добрия начин“, каза в словото си той и отбеляза, че най-важната част от девиза на МОК е заедността.

        От името на доц. д-р Даниела Томова, заместник-декан на Факултета по педагогика и член на Комисията „Национална олимпийска академия“ към БОК, участниците поздрави проф. д-р Атанас Георгиев.

        Приветствие отправи и олимпийската шампионка по карате от Токио 2020 г. Ивет Горанова, която каза, че в спорта най-важно е постоянството, а не медалите и допълни: „Бих искала да посъветвам всички – не само децата, но и родителите – да спортуват, защото спортът е здраве. Помага ни да се чувстваме добре и ни изгражда като личности. Вярвайте в себе си – щом мога аз, можете и вие!“.

        Стартът на факелното бягане беше даден със запалването на символичния олимпийски огън от Ивет Горанова и проф. Николай Марин.

        В кроса ще се включиха студенти и преподаватели от Югозападния университет „Неофит Рилски“, деца от спортните клубове в Благоевград, учители по физическо възпитание и спорт и ученици.

        Всички участници получиха тениски с олимпийския символ, осигурени от БОК, и международен олимпийски сертификат, подписан от президента на МОК Томас Бах и председателя на БОК Стефка Костадинова.

 OD 1 1 OD 1 3

OD 1 2

OD 1 4 OD 1 6

OD 1 7

OD 1 8

OD 1 5

OD 1 9

OD 1 10