Настоящата Стратегия има за цел да определи основните насоки за развитие на Факултета по педагогика в Югозападен университет „Неофит Рилски“ за периода 2019-2023 година и да очертае приоритетите в образователната и научноизследователската дейност, които да осигурят условия за качествена подготовка и квалификация на учители и други педагогически специалисти за системата на предучилищното и училищното образование, както и за други сфери на социалния живот.

 Стратегията е в съответствие с европейските и националните приоритети, политики и мерки по отношение на подготовката и квалификацията на педагогически кадри. Този важен документ приема като водеща идеята за утвърждаване на Факултета по педагогика като отворена, иновационна, саморазвиваща се образователна организация – център за професионално педагогическо образование с високо качество. Принципът за откритост предполага утвърждаване на нов стил и механизми за функциониране на системата „факултет – специалности – студенти – преподаватели“ и се проявява в:

1) готовност за включване в международните образователни процеси;

2) отвореност към социума и създаване на трайни връзки с другите социални институции и организации и утвърждаване на междуинституционалното сътрудничество и партньорство;

3) откритост към човека – студента, преподавателя, изразяваща се в създаване на условия за включване на студента в образователен процес, отчитащ неговите индивидуални особености чрез индивидуализация на образователните траектории.

Изграждането на Факултета по педагогика като иновационна саморазвиваща се система, с богатството от вътрешни взаимодействия между трите професионални направления 1.1. Теория и управление на образованието, 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по ..., изисква готовност за конкретни действия за трансформация на остарелите (неадекватни на съвременните социалноикономически и социокултурни ситуации) съдържателни, технологични и организационни характеристики в нови работещи ефективни решения за функциониране на системата. В целия този процес на обновление трите професионални направления заемат важно място, явяват се неотменна част от цялостната иновационна саморазвиваща се система, търпят влиянието на редица други системи с разнообразна структура и съдържание – Югозападен университет „Неофит Рилски“, системата на висшето образование в Република България, Европейското образователно пространство, Международната научна и образователна общност. 

Настоящата Стратегия в своята идейна и съдържателна цялост е съобразена със следните национални и институционални стратегически документи: 

1) Национална програма за развитие „България 2030“.  

2) Стратегия на Европейския съюз „Европа 2020“ за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж. Годишна стратегия за устойчив растеж за 2021 г.

3) Национална стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 – 2030 г.;

4) Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 – 2030 г.;

5) Стратегията за развитие на професионалното образование и обучение в Република България за периода 2015 – 2020 г.;

6) Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри;

7) Национална стратегия за учене през целия живот за периода 2014 – 2020 година;

Национална стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 – 2030;

Стратегическа рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в Република България (2021 – 2030);

8) Мандатна програма на ръководството на Югозападния университет „Неофит Рилски“ за периода 2019 – 2023 година;

9) Стратегия за развитие на Югозападния университет „Неофит Рилски“ 2012 –2020.

10) Стратегия за интернационализация на Югозападен университет „Неофит Рилски“.

При създаване на Стратегията за развитие на Факултета по педагогика ръководни са следните основни принципи:

  • Принцип на партньорство, който е свързан със съблюдаване на изискването за непрекъснато продуктивно и изгодно за всички страни взаимодействие:

- на институционално равнище – между Факултета по педагогика и другите основни звена в ЮЗУ „Неофит Рилски“;

- на междуинституционално равнище – между Факултета по педагогика и сродни факултети в университети в страната и в чужбина, както и с други институции и организации, работещи по проблемите на образованието, възпитанието, социалното включване и др.

  • Принцип на координация в действията и взаимодействията във Факултета по педагогика и на институционално равнище, изразяващ се в съгласуваност и последователност при определяне на приоритетите за развитие и при избора на решения за ефективно развитие на специалностите в професионалните направления.
  • Принцип на законосъобразност, който изисква пълно съобразяване на всички управленски и изпълнителски дейности със законите и подзаконовите нормативни актове, и нормативните документи на ЮЗУ „Неофит Рилски“.
  • Принцип за етичност в деловите отношения на различни равнища на междусубектно и междуличностно взаимодействие.

МИСИЯТА на Професионалните направления 1.1. Теория и управление на образованието, 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по ... във Факултета по педагогика, е да предоставят  образователна услуга на студентите, която да им осигурява успешна професионална и личностна реализация, да допринася за по-високо качество на подготовката на педагогически специалисти и респективно за повишаване на качеството на предучилищното и училищното образование.

ВИЗИЯТА за развитие на Професионалните направления 1.1. Теория и управление на образованието, 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по ... във Факултета по педагогика, е свързана с превръщането им в разпознаваема и престижна образователна услуга. Образователните програми в ОКС „Бакалавър“ и ОКС „Магистър“ отговарят на съвременните потребности на обществото и на образователната система, съобразени са с националните и с международните стандарти за качество на подготовката на педагогически кадри. Научните изследвания са ориентирани към актуални проблеми на подготовката и квалификацията на педагогическите специалисти. Налице са предпоставки академичната общност, осигуряваща цялостната професионална подготовка и квалификация на педагогическите кадри, да постигне национално и международно признание.

СТРАТЕГИЧЕСКА ЦЕЛ на Професионалните направления 1.1. Теория и управление на образованието, 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по ... във Факултета по педагогика, е да осъществяват качествени научни изследвания на високо европейско и международно ниво, да гарантират образование на студенти и докторанти, което да им осигури условия за овладяване на необходимите знания, умения и компетентности за успешна професионална и личностна реализация. Ресурсите, необходими за реализирането на стратегическата цел са: 

- модерна образователна и научна инфраструктура; 

- висококвалифициран академичен състав; 

- съвременни методи и технологии в образователната и изследователската дейност; 

- добри възможности за практическо обучение (хоспитиране, практикуми, текуща и стажантска практика).

ПРИОРИТЕТИ в управлението на Професионалните направления 1.1. Теория и управление на образованието, 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по ... във Факултета по педагогика:

- перманентно усъвършенстване на учебната документация (учебните планове и програми) за обучение на бакалаври и магистри, където да се отразяват все по-адекватно потребностите на пазара на труда, за да се осигури подготовка  на обучаваните за успешна професионална реализация и личностно развитие; 

- осъществяване на научни изследвания по актуални проблеми, значими за подготовката и квалификацията на педагогическите специалисти, реализация на научни проекти, удовлетворяващи важни потребности на обществото и отговарящи на приетите международни стандарти и изисквания към научната дейност; 

- предоставяне на система от разнообразни форми за учене през целия живот, която да откликва по-бързо и адекватно на актуалните потребности на пазара на труда от специалисти с конкретни умения и компетентности; 

- осигуряване на условия за увеличаване на международната мобилност на студенти, докторанти, академичен и административен персонал с програмни и партньорски държави.  

ОСНОВНИ НАСОКИ на образователната и научноизследователската дейност във Факултета по педагогика:

1) Разработване на съвременни модели за модернизация на педагогическото образование в съответствие със специфичните нужди на образователната система и на пазара на труда.

2) Включване на Факултета по педагогика в иновационен образователен клъстер на основата на интеграция със сродни факултети в други национални и чуждестранни висши училища, които подготвят педагози; привличане на водещи български и чуждестранни експерти по проблемите на педагогическото образование. 

3) Специално внимание и грижа за развитие на кадровия потенциал на Факултета по педагогика чрез създаване на целеви програми за подкрепа на заслужили преподаватели, водещи учени и научни школи, както и на талантливи млади учени, преподаватели, докторанти и студенти.

4) Научната и образователната дейност във факултета по педагогика да допринася максимално за обогатяването на научно-методическото съдържание с цел осигуряване на високо качество на подготовката на педагогически кадри, което да съответства на най-добрите международни стандарти.

5) Обосноваване и откриване на нови образователни програми в ОКС „Бакалавър“ и ОКС „Магистър“, които да отговорят на актуалните потребности на образователната система и да осигуряват формирането на актуални педагогически компетенции (развитие на вариативни форми на предучилищно образование; развитие на талантливи деца; социализация и духовно-нравствено възпитание; психологопедагогическа подкрепа и консултиране на деца, родители и педагози; подготовка на приемни родители и др.).

6) Създаване на образователно пространство за развитие на система за продължаващо образование за допълнително професионално образование на учители, директори и други педагогически специалисти.

7) Изграждане на информационно-телекомуникационна мрежа за отворено педагогическо образование и портал за информационно-телекомуникационна мрежа на отворено педагогическо образование.

8) Апробиране на ефективни форми на педагогически практики и стажове чрез прецизиране на избора на базови институции и организации и сключване на договори и меморандуми за сътрудничество.

9) Създаване на електронна банка на иновационен педагогически опит, провеждане на педагогически интернет-форуми, конкурси за професионално майсторство, методически практикуми с цел стимулиране на обмяната на идеи и опит между университетските преподаватели, действащите педагози и студентите от различните специалности.

10) Непрекъснато актуализиране на тематиката на научните изследвания с цел да бъдат осигурявани процесите на модернизация на предучилищното и училищното образование, и подготовката и квалификацията на педагогическите специалисти. 

11) Разширяване на спектъра от иновационни международни научни и образователни проекти и програми за развитие на педагогическото образование и сключване на договори с чуждестранни партньори за обмен на образователни услуги.

12) Осигуряване на академична мобилност на студенти, докторанти и преподаватели. Насочване на студенти и преподаватели към водещи чуждестранни научни школи, центрове за повишаване на квалификацията, привличане на чуждестранни учени към педагогическата и научната дейност във Факултета по педагогика. 

13) Разработване и реализация с чуждестранни партньори на съвместни магистърски програми за подготовка на педагози с възможност за получаване на две дипломи – българска и чуждестранна.

14) Интензивна езикова подготовка на преподаватели, докторанти и студенти.

15) Изграждане на модерна, привлекателна материално-техническа и богата информационна среда.