„Социалнопедагогическа подкрепа – визия на учениците“
Доц. д-р Вяра Цветанова изнесе публична лекция на тема „Социалнопедагогическа подкрепа – визия на учениците“ във Факултета по педагогика На 16 януари 2025г. доц. д-р Вяра Цветанова от катедра „Социална педагогика“ във Факултета по педагогика на ЮЗУ „Неофит Рилски“ изнесе публична академична лекция „Социалнопедагогическа подкрепа – визия на учениците“.
Лекцията бе посветена на актуалната ситуация в образователната система относно подкрепата за личностно развитие на учениците и ангажираността на учителите и педагогическите специалисти в това отношение. Фокус бе поставен върху качеството на взаимоотношенията в триадата „ученик – учител - семейство“ . По време на лекцията бяха коментирани данни, свързани с виждането на съвременни ученици за училищната среда – като социалнопедагогическо пространство за учене, взаимодействие и мотивация за успех.
Обърнато бе внимание на специфични негативни явления в образователната среда – училището - безинтересна зона за ученика, риска от преждевременно отпадане от образование, снижаването на родителското влияние върху децата, липсата на социални педагози в ролята на подкрепящи субекти, както за учителите, така и за родителите и др. Събитието привлече широка аудитория от академичната общност на Факултета по педагогика и Факултета по обществено здраве, здравни грижи и спорт, специалисти от Община Благоевград, Младежки център – Благоевград и Център за обществена подкрепа – Дупница, студенти и докторанти.
В края на форума бяха дебатирани въпроси за използването на нормативни, общностни и социалнопедагогически инструменти, способстващи за преодоляване на негативизма у учениците към училището, за превръщане на семейството в партньор на учителите и за преодоляване на формализма при осигуряване на личностна подкрепа за подрастващите в образователната система.
„Самостоятелната учебна дейност – фактор за развитие на математически компетентности у учениците“
На 15 юли 2024 година проф. д-р Янка Стоименова от катедра „Предучилищна и начална училищна педагогика“ към Факултета по педагогика на Югозападния университет „Неофит Рилски“ изнесе публична академична лекция на тема „Самостоятелната учебна дейност – фактор за развитие на математически компетентности у учениците“.
Лекцията бе посветена на проблема за самостоятелната учебна дейност по математика на учениците в начална училищна възраст. Представена бе цялостна личностно-ориентирана концепция за математическо обучение на учениците в начален етап на основното образование. Акцентът бе поставен върху ролята на практико-ориентираното обучение по математика в началните класове, при което на преден план изпъква практическата, изследователската и творческата дейност на учениците.
Представеното педагогическо изследване дава отговор на въпроса как обучението по математика в началните класове може да се превърне в самообучение за усвояване на математически компетентности от учениците в начална училищна възраст.
По време на лекцията бе представена цялостна технология за усвояване на математически компетентности от учениците чрез самостоятелна учебна дейност, в основата на която се съдържа обоснован авторски теоретичен модел. Теоретичният модел е разработен върху солидна методологична основа – личностно-ориентирания подход, теорията за поетапното формиране на умствените действия, системно-структурния и компетентностния подход. Като част от технологията бе разгледана и самостоятелната работа по математика като методическа система, съдържаща пет основни структурни компонента – цел и задачи, съдържание, средства, методи и форми на самостоятелна работа по математика. Разкрити бяха и особеностите на самостоятелната работа както в отделните структурни компоненти на урока по математика, така и в различните типове уроци по математика в началните класове. Представени бяха и получените резултати от апробираната технология в методическата практика по математика.
Събитието привлече широка аудитория от академичната общност на Факултета по педагогика – преподаватели, студенти, докторанти, както и начални учители, базови наставници и др.
В края на академичната лекция бяха дискутирани въпроси, свързани с практическите аспекти на разработения проблем.
"Глухотата, Вселената и Всичко останало"
Публична академична лекция на доц. д-р Светослава Николова Съева на тема: "Глухотата, Вселената и Всичко останало" по повод встъпване в академичната длъжност „доцент“. Лекцията е изнесена в хибриден формат и с жестов превод на 06.12.2023 г. в Заседателната зала на първи корпус на Югозападния университет „Неофит Рилски“.
Мероприятието събра на едно място, присъствено и виртуално, преподаватели и студенти от Факултета по педагогика и Факултета по обществено здраве, здравни грижи и спорт на ЮЗУ „Неофит Рилски“, гр. Благоевград, преподаватели и студенти от Медицинския университет „Проф. д-р П. Стоянов“, гр. Варна, специалисти от Средното специално училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Стоян Белинов“, гр. Пловдив, от Съюза на глухите в България, както и от неправителствения сектор, включително от Асоциацията на родителите на увреден слух и от Асоциацията на гражданите с увреден слух в България. Присъстваха и много гости, сред които председателят на районната организация на Съюза на глухите в България г-н Борислав Денков.
Доц. Съева запозна присъстващите с основните резултати от своите научни разработки от последните двадесет години, чиято основна цел е повишаване качеството на живот на хората със слухови нарушения в България. Тя постави акцент и на тема, за която в България не се говори, а именно влиянието на облъчването с ултразвукови вълни по време на бременността, като една от причините за увеличаване броя на децата със специални образователни потребности (различни възможности) в световен мащаб. Тя обърна внимание на индустриализацията в зачеването, отглеждането и възпитанието на съвременните деца, като представи своята научно-практическа поредица от десет статии, озаглавена „Съвременното дете – opus magnum“. Обърна внимание и на влиянието на естетическите интервенции на лицето и езиковите явления в съвремието, които изградиха нови комуникативни бариери пред лицата с нарушения на слуха.
Представените от доц. Съева строго научни резултати, бяха поднесени достъпно, с лекота и с типичното за нея чувство за хумор, оставайки в постоянен диалог с аудиторията си. Провокативните теми, по които доц. Съева работи, предизвикаха множество изказвания.
Пълен запис на публичната лекция може да бъде свален от тук: https://ocloud.swu.bg/index.php/s/GZDnGMkZ39Pnw95?fbclid=IwY2xjawIQI2pleHRuA2FlbQIxMQABHY8e_0yhkcPpeg4-zPeF7cJY8GdyaAggMG68kCRbgAuH6WtPzITsLGGyEQ_aem_HLeqaNw5RwricWZfkSHJZg.
Лекцията може да бъде гледана онлайн от официалната фейсбук страница на Факултета по педагогика на ЮЗУ „Неофит Рилски“ тук: https://fb.watch/xy-DROTlQu/, на официалната фейсбук страница на Асоциацията на родителите на деца с увреден слух тук: https://fb.watch/xy-xrosnBp/, както и на официалната фейсбук страница на Асоциацията на гражданите с увреден слух в България тук https://www.facebook.com/agusbdeaf.
Академичната автобиография на доц. д-р Светослава Съева, с пълен списък на научните ù публикации, е достъпна тук: https://ais.swu.bg/profile/s_saeva.
Част от разработките ù в пълен текст могат да бъдат прочетени в академичния ù профил в платформата за научни изследвания ResearchGate тук: https://www.researchgate.net/profile/Svetoslava-Saeva.
Доц. д-р Блага Джорова изнесе публична академична лекция пред академичната общност, студенти и педагогически специалистиНа 13.01.2020 г. доц. д-р Блага Джорова представи съвременна интерпретация на проблема предизвикателството „приемственост“ в контекста на опознаване на околния свят от детето в предучилищна и начална училищна възраст. Акцентира се върху нормативната приемственост, която трябва да регулира взаимодействията между учителя и детето от 3-11 години, както и структурирането на познавателното съдържание в предучилищния и началния етап на образователната система.
Основание за лекцията са изискванията на Вътрешните правила за развитие на академичния състав в ЮЗУ „Неофит Рилски“ и заемане на академичната длъжност „доцент“. На лекцията присъстваха преподаватели от Факултет по педагогика, директори и учители от детски градини в гр. Благоевград, студенти.
Поздравления към доц. д-р Джорова поднесоха зам.-ректорът по образователната дейност доц. д-р Ицка Дерижан, деканът на Факултета по педагогика доц. д-р Янка Стоименова, проф. д-р Маргарита Колева, доц. д-р Веска Вардарева, директорът на ДГ „Ведрица“ г-жа Антоанета Григорова и др. участници в официалното събитие.