КОНСПЕКТ ЗА ДЪРЖАВЕН ИЗПИТ
МП СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА И ЗАКРИЛА НА ДЕЦА– 2 семестъра (специалисти)
1. Девиантна идентичност на  деца и подрастващи. Противообществена нагласи и ценности  в периода на юношеството. Причини и фактори за девиация в  училище Класификация на девиантното поведение и девиантни субкултури в съвременното общество и тяхното преодоляване.
2. Координационни механизми при деца в риск . Превенция на тормоза и агресията в училище.  Социалнопедагогическа рехабилитация  при деца насилници и  жертва на насилие.
3. Кризисна интервенция при деца в риск от насилие. Профил на виктимния субект. Суицид като патология и нейното преодоляване.Социалнопедагогическа  мрежа за подкрепа.
4. Деца с изявени дарби като социално-педагогичеси проблем. Подкрепяща среда за деца с изявени дарби в обществото и в училище. Видове креативни  стратегии и техники  за работа в общообразователното училище.
5. Детето като обект на защита. Организации и институции по защита правата на детето. 
6. Проблеми на гражданското образование и гражданското общество. Въпросът за правата и отговорностите на деца и подрастващи в съвременното общество. Патриотизъм и космополитизъм като  демократични ценности.
7. Институции за работа с деца в криминогенен риск.  Подготовка на социалния педагог за работа с деца в криминогенен риск.
8. Социално-икономически и педагогически предпоставки за възникване и развитие на целодневната организация в училище.  Дейности и изисквания към целодневната организация на учебния ден. Целодневна организация на образователния процес при деца в риск. 
ЛИТЕРАТУРА:
1. Андреев, М. Процесът на обучението/Дидактика/.С,1996.
2. Айдаров Р. (2010) Криминология, София
3. Божинова, Д. (2001) Въведение в консултативната психология. - София, Фенея
4. Гайдаров К. (1998) Девиантното поведение на непълнолетните. – София: Издателство „АЛБАТРОС”.
5. Гайдаров К. (2007) Криминалната личност. Генезис и феноменология . – София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
6. Ганева М. (2009) Модел за социална работа с деца с поведенчески проблеми, „Обществено възпитание, 2009, №4.
7. Гюрова В. (2016). Правно възпитание и възпитание в демократизъм, В: Теория на възпитанието (трето, преработено и допълнено издание, съст. Любен Димитров), София
8. Колев, Й. (2010). Класици за социалната педагогика. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски”.
9. Elshabrawy, E. & Hassanein, A. (2015). Inclusion, Disability and Culture. SensePublishers. Europe and Central Asia Regional Inclusive Education Portal
10. Карагьозов, И., М. Русева. 1996. Увод в социалната педагогика. Велико Търново
11. Карталова-Кузманова, Р. 2004. Глобализация и социално-педагогическа дейност. Сб. Образованието в глобализиращия се свят. В. Търново, с. 460-463.
12. Ковачка, 2016. Социалнопедагогически проблеми при деца с парародителска грижа. Бл. УИ „Неофит Рилски“
13. Колев, Г. Социална педагогика. 1994. Избрани актуални проблеми. С., 
14. Колев, Й. Н. Кръстева. 2008. История на педагогиката. Бл.
15. Колева, М. 2010. Социалният статус на детето като педагогически проблем. Сб. Съвременното образование – мисия и визии. Бл., с. 165-170.
16. Карталова-Кузманова, Р. 2006. Социално-педагогическа работа в училище – мисия или необходимост. Сб. Подготовката на учители и социални педагози в навечерието на европейската интеграция. С., с. 501-506.
17. Маджаров, Г., Детска психология заедно. София, 2017.
18. Манчева, Р. (2007). Практикум по Психология на девиантното поведение. Благоевград.
19. Маргаритова-Вучкова С. (2011) Възпитателни мерки за малолетни и непълнолетни правонарушители. – София: Сиби.
20. Маринова, М. 2008. Превенция на насилието в училище. Сб. 102 години университетска педагогика. Между традицията и новите реалности. С. , с. 554-564.Проблеми на ресоциализацията: теория, методика и практика. „Фабер“. Велико Търново
21. Минев, Т. 2012. Проблеми на социализацията и ресоциализацията: теория, методика, практика. „Фабер“, Велико Търново.
22. Мудрик, А. В. 2000. Социальная педагогика. М.
23. Николаева, С. Подходи за социално и методическо конструиране на социално-педагогическата работа в съвременното българско училище, Годишник на СУ, ФП, том 93
24. Николаева, С. Социалната педагогика – научни рамки и социални проекции, В; Неформално образование, С. 2008
25. Общности и идентичности в България. Ред. и съст. А. Кръстева. С., 1998Пашова, Ан. Политики на тоталитарната власт към ромите в България, В: Обществено подпомагане и социалната работа в българия, Благоевград,  2005
26. Пашова, Анастасия. Толерантност в различността: Жизнени светове и ценности на ромската култура Благоевград, Унив. изд. “Неофит Рилски”, 2002.
27. Пашова, Ан. Модели на възпитание в ромското семейство, Сандански, 2005
28. Педагогика. Под съставителството на Пл. Радев, Пловдив, 2001.
29. Петрова-Димитрова, Н. 2017. Социална педагогика и социална работа. – Педагогика, т. 89, № 4, с. 495-506
30. Попова, Сн. Превантивните аспекти на възпитанието. С., 2011
31. Попов, А., Сн. Попова, Теория на възпитанието. Бл., 2000
32. Попова, Сн. Ролята на семейното възпитание за превенция на насилието. В: 120 години университетска педагогика. Между традицията и новите реалности, София, Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2008, с. 385-390
33. Радев, Пл. Обща училищна дидактика. Пловдив, 2005.
34. Рангелова, Ем. (2003). Превенция на девиантното поведение на децата. София
35. Сотирова, М. 2010. Интеркултурни процеси в образованието. С.
36. Стаматов, Р., Минчев, Б., Психология на човека. Пловдив, 2010
37. Станчева-Попкостадинова, В.(2014). Превенция на насилие над деца. Практическа педиатрия, бр. 9, (XVI), 4-6 
38. Станчева-Попостадинова, В. (ред.). Система за наблюдение на случаи на насилие и пренебрегване на деца чрез минимална база данни. Политика и процедури. Наръчник. Проект „Координиран отговор към насилие и пренебрегване на деца чрез минимална база от данни“, програма DAPHNE III, Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград, 2015 
39. Станчева-Попкостадинова, В. (2018). Система за регистриране и наблюдение на случаи на насилие и пренебрегване на деца (CAN_MDS) – възможности за приложение в България. Балканистичен Форум, 2, 162-181 
40. Станчева-Попкостадинова, В.(2019). Превенция на насилие над деца мултидисциплинарна перспектива. София, PENSOFT 
41. Станчева-Попкостадинова, В., Керанкова, Е. (2016). Проблеми и перспективи при регистриране случаи на насилие и пренебрегване на деца, В: СтанчеваПопкостадинова, В. (Ред.). Актуални проблеми в социалната работа (с. 62-77). Благоевград:Университетско издателство „Неофит Рилски“
42. Стоименова, Я. Методическа система за индивидуална помощ по математика на деца със социалнопедагогически проблеми. – ПЕДАГОГИКА, кн. 9, 2017.
43. Стоименова, Я. Индивидуална помощ по математика на деца със социалнопедагогически проблеми. Благоевград, 2010.
44. Стърнбърг, Р., Когнитивна психология. София, 2012
45. Стърнбърг, Р., Педагогическа психология. София, 2014
46. Тодорина Д. За надарените деца (Развитие на идеята в педагогическата теория и практика). . Благоевград, 2009
47. Тодорина, Д. Модел за подготовка на учители за работа с надарени деца (изграждане и замерване на компетентности) . Бл-град, 2009 

 ГРАФИК

За провеждане на Държавен практически изпит в детска градина със студентите от ОКС-магистър
по магистърска програма "Предучилищна педагогика", редовно обучение,
учебна 2022-2023 година по следния график:

 

Фак. № Име на студента

Дата на

провеждане

Базова институция Базов учител / група
1 21200341103 Ива Георгиева Стоименова 28.04.2023
петък
ДГ № 2 "Света Богородица"
Филиал
Антоанета Златкова
2 група
2 21200341106 Емилена Антонова Николова 28.04.2023
петък
ДГ № 2 "Света Богородица"
Филиал
Стиляна Мирчева
4 група
3 21200341118 Соня Георгиева Стефанова 28.04.2023
петък
ДГ № 8 "Вечерница"
Филиал
Лилия Начева
3 група
4 21200341104 Ваня Томова Джуранова 28.04.2023
петък
ДГ № 8 "Вечерница" Десислава Дерлокова
3 група
5 21200341109 Веселина Емилова Методиева 02.05.2023
вторник
ДГ № 8 "Вечерница"
Филиал
Лилия Начева
3 група
6 21200341114 Гергана Спасова Симеонова 02.05.2023
вторник
ДГ № 8 "Вечерница" Десислава Дерлокова
3 група
7 21200341117 Станислава Христова Фирова 02.05.2023
вторник
ДГ № 1 "Ведрица" Антоанета Тодорова
2 група
8 21200341123 Зоя Сотирова Кирилова 02.05.2023
вторник
ДГ № 1 "Ведрица"
Филиал
Слава Самарджиева
4 група
9 21200341112 Николая Николаева Ангелакова 02.05.2023
вторник
ДГ № 10 "Мак"
Филиал
Силвия Георгиева
4 група
10 21200341124 София Христова Димитрова 02.05.2023
вторник
ДГ № 2 "Света Богородица"
Филиал
Антоанета Златкова
2 група
11 21200341101 Полина Бойкова Терзийска 3.5.2023
сряда
ДГ № 10 "Мак"
Филиал
Пепа Терзийска
4 група
12 21200341105 Костадина Николова Моллова 3.5.2023
сряда
ДГ № 10 "Мак" Горица Джельова
1 група
13 21200341113 Невсе Юмер Бекташ 3.5.2023
сряда
ДГ № 10 "Мак" Ангелина Костадинова
2 група
14 21200341111 Адриана Красимирова Ставрова 3.5.2023
сряда
ДГ № 10 "Мак"
Филиал
Адриана Вълкова
2 група
15 21200341110 Ани Евгениева Коемджиева-Костадинова 3.5.2023
сряда
ДГ № 8 "Вечерница"
Филиал
Ивалина Чаушка
4 група
16 18200341137 Кристина Александрова 3.5.2023
сряда
ДГ №1 "Ведрица"
Филиал
Весела Арабаджиева
4 група

КОНСПЕКТ ЗА ДЪРЖАВЕН ИЗПИТ
МП СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА И ЗАКРИЛА НА ДЕЦА– 4 семестъра (неспециалисти)
1. Възпитанието като социално и педагогическо явление. Възпитателна система и възпитателен процес. Основни методи на възпитание. Взаимовръзката възпитание, превъзпитание, самовъзпитание. 
2. Обучението като социално и педагогическо явление.  Стилове на преподаване и     техники на учене. Законова и нормативна база на учебното съдържание. Образователни стандарти.
3. Възрастови периоди  и възрастови кризи в психическото развитие на детето с емоционални и поведенчески проблеми. Дезадаптация и нейното преодоляване  при подрастващите.
4. Педагогически теории в края на ХІХ и началото на ХХ век.  Биологичен и културно-социален  конструктивизъм като доминиращ в българското образование. Роля на активната личност  и проактивната среда в образованието.
5. Философия на приобщаващото образование. Законова и нормативна база за приобщаващо образование в България. Различието като основна образователна ценност.
6. Същност на социалната педагогика и история на развитие. Социализация, десоциализация, ресоциализация като социално-педагогическа релация. Деинституционализация на институциите за деца.  Ресоциализиращи практики за деца и подрастващи.
7. Консултирането като социалнопедагогически феномен. Предмет, цели и съдържание на социалнопедагогическото консултиране. Социалнопедагогическото консултиране в работа на социалния педагог в училище.
8. Теоретични концепции и основни подходи за социалнопедагогическата работа със семейството.  Видове семейства с необходимост от професионална помощ на социалния педагог. Приемно семейство, приемни родители, приемна грижа като алтернативна социалнопедагогическа услуга.
9. Интеркултурно образование и интеркултурна компетентност.  Стратегии и методи за работа в мултикултурна  среда. Възпитателна работа в условията на мултиетническа среда в училище.  Профил на ромския етнос и необходимост от социалнопедагогическа грижа. Социална интелигентност на   педагогическите специалисти при работа в мултиетническа и мултикултурна среда.
10. Девиантна идентичност на  деца и подрастващи. Противообществена нагласи и ценности  в периода на юношеството. Причини и фактори за девиация в  училище Класификация на девиантното поведение и девиантни субкултури в съвременното общество и тяхното преодоляване.
11. Координационни механизми при деца в риск . Превенция на тормоза и агресията в училище.  Социалнопедагогическа рехабилитация  при деца насилници и  жертва на насилие.
12. Кризисна интервенция при деца в риск от насилие. Профил на виктимния субект. Суицид като патология и нейното преодоляване.Социалнопедагогическа  мрежа за подкрепа.
13. Деца с изявени дарби като социално-педагогичеси проблем. Подкрепяща среда за деца с изявени дарби в обществото и в училище. Видове креативни  стратегии и техники  за работа в общообразователното училище.
14. Детето като обект на защита. Организации и институции по защита правата на детето. 
15. Проблеми на гражданското образование и гражданското общество. Въпросът за правата и отговорностите на деца и подрастващи в съвременното общество. Патриотизъм и космополитизъм като  демократични ценности.
16. Институции за работа с деца в криминогенен риск.  Подготовка на социалния педагог за работа с деца в криминогенен риск.
17. Социално-икономически и педагогически предпоставки за възникване и развитие на целодневната организация в училище.  Дейности и изисквания към целодневната организация на учебния ден. Целодневна организация на образователния процес при деца в риск. 
ЛИТЕРАТУРА:
1. Андреев, М. Процесът на обучението/Дидактика/.С,1996.
2. Айдаров Р. (2010) Криминология, София
3. Божинова, Д. (2001) Въведение в консултативната психология. - София, Фенея
4. Гайдаров К. (1998) Девиантното поведение на непълнолетните. – София: Издателство „АЛБАТРОС”.
5. Гайдаров К. (2007) Криминалната личност. Генезис и феноменология . – София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
6. Ганева М. (2009) Модел за социална работа с деца с поведенчески проблеми, „Обществено възпитание, 2009, №4.
7. Гюрова В. (2016). Правно възпитание и възпитание в демократизъм, В: Теория на възпитанието (трето, преработено и допълнено издание, съст. Любен Димитров), София
8. Колев, Й. (2010). Класици за социалната педагогика. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски”.
9. Elshabrawy, E. & Hassanein, A. (2015). Inclusion, Disability and Culture. SensePublishers. Europe and Central Asia Regional Inclusive Education Portal
10. Карагьозов, И., М. Русева. 1996. Увод в социалната педагогика. Велико Търново
11. Карталова-Кузманова, Р. 2004. Глобализация и социално-педагогическа дейност. Сб. Образованието в глобализиращия се свят. В. Търново, с. 460-463.
12. Ковачка, 2016. Социалнопедагогически проблеми при деца с парародителска грижа. Бл. УИ „Неофит Рилски“
13. Колев, Г. Социална педагогика. 1994. Избрани актуални проблеми. С., 
14. Колев, Й. Н. Кръстева. 2008. История на педагогиката. Бл.
15. Колева, М. 2010. Социалният статус на детето като педагогически проблем. Сб. Съвременното образование – мисия и визии. Бл., с. 165-170.
16. Карталова-Кузманова, Р. 2006. Социално-педагогическа работа в училище – мисия или необходимост. Сб. Подготовката на учители и социални педагози в навечерието на европейската интеграция. С., с. 501-506.
17. Маджаров, Г., Детска психология заедно. София, 2017.
18. Манчева, Р. (2007). Практикум по Психология на девиантното поведение. Благоевград.
19. Маргаритова-Вучкова С. (2011) Възпитателни мерки за малолетни и непълнолетни правонарушители. – София: Сиби.
20. Маринова, М. 2008. Превенция на насилието в училище. Сб. 102 години университетска педагогика. Между традицията и новите реалности. С. , с. 554-564.Проблеми на ресоциализацията: теория, методика и практика. „Фабер“. Велико Търново
21. Минев, Т. 2012. Проблеми на социализацията и ресоциализацията: теория, методика, практика. „Фабер“, Велико Търново.
22. Мудрик, А. В. 2000. Социальная педагогика. М.
23. Николаева, С. Подходи за социално и методическо конструиране на социално-педагогическата работа в съвременното българско училище, Годишник на СУ, ФП, том 93
24. Николаева, С. Социалната педагогика – научни рамки и социални проекции, В; Неформално образование, С. 2008
25. Общности и идентичности в България. Ред. и съст. А. Кръстева. С., 1998Пашова, Ан. Политики на тоталитарната власт към ромите в България, В: Обществено подпомагане и социалната работа в българия, Благоевград,  2005
26. Пашова, Анастасия. Толерантност в различността: Жизнени светове и ценности на ромската култура Благоевград, Унив. изд. “Неофит Рилски”, 2002.
27. Пашова, Ан. Модели на възпитание в ромското семейство, Сандански, 2005
28. Педагогика. Под съставителството на Пл. Радев, Пловдив, 2001.
29. Петрова-Димитрова, Н. 2017. Социална педагогика и социална работа. – Педагогика, т. 89, № 4, с. 495-506
30. Попова, Сн. Превантивните аспекти на възпитанието. С., 2011
31. Попов, А., Сн. Попова, Теория на възпитанието. Бл., 2000
32. Попова, Сн. Ролята на семейното възпитание за превенция на насилието. В: 120 години университетска педагогика. Между традицията и новите реалности, София, Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2008, с. 385-390
33. Радев, Пл. Обща училищна дидактика. Пловдив, 2005.
34. Рангелова, Ем. (2003). Превенция на девиантното поведение на децата. София
35. Сотирова, М. 2010. Интеркултурни процеси в образованието. С.
36. Стаматов, Р., Минчев, Б., Психология на човека. Пловдив, 2010
37. Станчева-Попкостадинова, В.(2014). Превенция на насилие над деца. Практическа педиатрия, бр. 9, (XVI), 4-6 
38. Станчева-Попостадинова, В. (ред.). Система за наблюдение на случаи на насилие и пренебрегване на деца чрез минимална база данни. Политика и процедури. Наръчник. Проект „Координиран отговор към насилие и пренебрегване на деца чрез минимална база от данни“, програма DAPHNE III, Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград, 2015 
39. Станчева-Попкостадинова, В. (2018). Система за регистриране и наблюдение на случаи на насилие и пренебрегване на деца (CAN_MDS) – възможности за приложение в България. Балканистичен Форум, 2, 162-181 
40. Станчева-Попкостадинова, В.(2019). Превенция на насилие над деца мултидисциплинарна перспектива. София, PENSOFT 
41. Станчева-Попкостадинова, В., Керанкова, Е. (2016). Проблеми и перспективи при регистриране случаи на насилие и пренебрегване на деца, В: СтанчеваПопкостадинова, В. (Ред.). Актуални проблеми в социалната работа (с. 62-77). Благоевград:Университетско издателство „Неофит Рилски“
42. Стоименова, Я. Методическа система за индивидуална помощ по математика на деца със социалнопедагогически проблеми. – ПЕДАГОГИКА, кн. 9, 2017.
43. Стоименова, Я. Индивидуална помощ по математика на деца със социалнопедагогически проблеми. Благоевград, 2010.
44. Стърнбърг, Р., Когнитивна психология. София, 2012
45. Стърнбърг, Р., Педагогическа психология. София, 2014
46. Тодорина Д. За надарените деца (Развитие на идеята в педагогическата теория и практика). . Благоевград, 2009
47. Тодорина, Д. Модел за подготовка на учители за работа с надарени деца (изграждане и замерване на компетентности) . Бл-град, 2009 

ГРАФИК

За провеждане на Държавен практически изпит в детска градина със студентите от ОКС-бакалавър по специалност "Предучилищна и начална училищна педагогика", ЗАДОЧНО обучение, учебна 2022-2023 г.:

Фак. № Име на студента

Дата на

провеждане

Базова институция Базов учител / група
1. 20200322014 Елена Илкова Опренова 15.5.2023 понеделник ДГ №10 "Мак" Горица Джельова - 1 група
2. 18200322019 Ави Бимкова Гущерова 15.5.2023 понеделник ДГ №10 "Мак" Ангелина Костадинова - 2 група
3. 19200321961 Анифе Ибрахим Коренарска 15.5.2023 понеделник ДГ №8 "Вечерница" - Филиал Ивалина Чаушка - 4 група