КОНСПЕКТ ЗА ДЪРЖАВЕН ИЗПИТ
МП СОЦИАЛНОПЕДАГОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА И ЗАКРИЛА НА ДЕЦА– 2 семестъра (специалисти)
1. Девиантна идентичност на  деца и подрастващи. Противообществена нагласи и ценности  в периода на юношеството. Причини и фактори за девиация в  училище Класификация на девиантното поведение и девиантни субкултури в съвременното общество и тяхното преодоляване.
2. Координационни механизми при деца в риск . Превенция на тормоза и агресията в училище.  Социалнопедагогическа рехабилитация  при деца насилници и  жертва на насилие.
3. Кризисна интервенция при деца в риск от насилие. Профил на виктимния субект. Суицид като патология и нейното преодоляване.Социалнопедагогическа  мрежа за подкрепа.
4. Деца с изявени дарби като социално-педагогичеси проблем. Подкрепяща среда за деца с изявени дарби в обществото и в училище. Видове креативни  стратегии и техники  за работа в общообразователното училище.
5. Детето като обект на защита. Организации и институции по защита правата на детето. 
6. Проблеми на гражданското образование и гражданското общество. Въпросът за правата и отговорностите на деца и подрастващи в съвременното общество. Патриотизъм и космополитизъм като  демократични ценности.
7. Институции за работа с деца в криминогенен риск.  Подготовка на социалния педагог за работа с деца в криминогенен риск.
8. Социално-икономически и педагогически предпоставки за възникване и развитие на целодневната организация в училище.  Дейности и изисквания към целодневната организация на учебния ден. Целодневна организация на образователния процес при деца в риск. 
ЛИТЕРАТУРА:
1. Андреев, М. Процесът на обучението/Дидактика/.С,1996.
2. Айдаров Р. (2010) Криминология, София
3. Божинова, Д. (2001) Въведение в консултативната психология. - София, Фенея
4. Гайдаров К. (1998) Девиантното поведение на непълнолетните. – София: Издателство „АЛБАТРОС”.
5. Гайдаров К. (2007) Криминалната личност. Генезис и феноменология . – София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
6. Ганева М. (2009) Модел за социална работа с деца с поведенчески проблеми, „Обществено възпитание, 2009, №4.
7. Гюрова В. (2016). Правно възпитание и възпитание в демократизъм, В: Теория на възпитанието (трето, преработено и допълнено издание, съст. Любен Димитров), София
8. Колев, Й. (2010). Класици за социалната педагогика. Благоевград: Унив. изд. „Неофит Рилски”.
9. Elshabrawy, E. & Hassanein, A. (2015). Inclusion, Disability and Culture. SensePublishers. Europe and Central Asia Regional Inclusive Education Portal
10. Карагьозов, И., М. Русева. 1996. Увод в социалната педагогика. Велико Търново
11. Карталова-Кузманова, Р. 2004. Глобализация и социално-педагогическа дейност. Сб. Образованието в глобализиращия се свят. В. Търново, с. 460-463.
12. Ковачка, 2016. Социалнопедагогически проблеми при деца с парародителска грижа. Бл. УИ „Неофит Рилски“
13. Колев, Г. Социална педагогика. 1994. Избрани актуални проблеми. С., 
14. Колев, Й. Н. Кръстева. 2008. История на педагогиката. Бл.
15. Колева, М. 2010. Социалният статус на детето като педагогически проблем. Сб. Съвременното образование – мисия и визии. Бл., с. 165-170.
16. Карталова-Кузманова, Р. 2006. Социално-педагогическа работа в училище – мисия или необходимост. Сб. Подготовката на учители и социални педагози в навечерието на европейската интеграция. С., с. 501-506.
17. Маджаров, Г., Детска психология заедно. София, 2017.
18. Манчева, Р. (2007). Практикум по Психология на девиантното поведение. Благоевград.
19. Маргаритова-Вучкова С. (2011) Възпитателни мерки за малолетни и непълнолетни правонарушители. – София: Сиби.
20. Маринова, М. 2008. Превенция на насилието в училище. Сб. 102 години университетска педагогика. Между традицията и новите реалности. С. , с. 554-564.Проблеми на ресоциализацията: теория, методика и практика. „Фабер“. Велико Търново
21. Минев, Т. 2012. Проблеми на социализацията и ресоциализацията: теория, методика, практика. „Фабер“, Велико Търново.
22. Мудрик, А. В. 2000. Социальная педагогика. М.
23. Николаева, С. Подходи за социално и методическо конструиране на социално-педагогическата работа в съвременното българско училище, Годишник на СУ, ФП, том 93
24. Николаева, С. Социалната педагогика – научни рамки и социални проекции, В; Неформално образование, С. 2008
25. Общности и идентичности в България. Ред. и съст. А. Кръстева. С., 1998Пашова, Ан. Политики на тоталитарната власт към ромите в България, В: Обществено подпомагане и социалната работа в българия, Благоевград,  2005
26. Пашова, Анастасия. Толерантност в различността: Жизнени светове и ценности на ромската култура Благоевград, Унив. изд. “Неофит Рилски”, 2002.
27. Пашова, Ан. Модели на възпитание в ромското семейство, Сандански, 2005
28. Педагогика. Под съставителството на Пл. Радев, Пловдив, 2001.
29. Петрова-Димитрова, Н. 2017. Социална педагогика и социална работа. – Педагогика, т. 89, № 4, с. 495-506
30. Попова, Сн. Превантивните аспекти на възпитанието. С., 2011
31. Попов, А., Сн. Попова, Теория на възпитанието. Бл., 2000
32. Попова, Сн. Ролята на семейното възпитание за превенция на насилието. В: 120 години университетска педагогика. Между традицията и новите реалности, София, Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2008, с. 385-390
33. Радев, Пл. Обща училищна дидактика. Пловдив, 2005.
34. Рангелова, Ем. (2003). Превенция на девиантното поведение на децата. София
35. Сотирова, М. 2010. Интеркултурни процеси в образованието. С.
36. Стаматов, Р., Минчев, Б., Психология на човека. Пловдив, 2010
37. Станчева-Попкостадинова, В.(2014). Превенция на насилие над деца. Практическа педиатрия, бр. 9, (XVI), 4-6 
38. Станчева-Попостадинова, В. (ред.). Система за наблюдение на случаи на насилие и пренебрегване на деца чрез минимална база данни. Политика и процедури. Наръчник. Проект „Координиран отговор към насилие и пренебрегване на деца чрез минимална база от данни“, програма DAPHNE III, Югозападен университет „Неофит Рилски“, Благоевград, 2015 
39. Станчева-Попкостадинова, В. (2018). Система за регистриране и наблюдение на случаи на насилие и пренебрегване на деца (CAN_MDS) – възможности за приложение в България. Балканистичен Форум, 2, 162-181 
40. Станчева-Попкостадинова, В.(2019). Превенция на насилие над деца мултидисциплинарна перспектива. София, PENSOFT 
41. Станчева-Попкостадинова, В., Керанкова, Е. (2016). Проблеми и перспективи при регистриране случаи на насилие и пренебрегване на деца, В: СтанчеваПопкостадинова, В. (Ред.). Актуални проблеми в социалната работа (с. 62-77). Благоевград:Университетско издателство „Неофит Рилски“
42. Стоименова, Я. Методическа система за индивидуална помощ по математика на деца със социалнопедагогически проблеми. – ПЕДАГОГИКА, кн. 9, 2017.
43. Стоименова, Я. Индивидуална помощ по математика на деца със социалнопедагогически проблеми. Благоевград, 2010.
44. Стърнбърг, Р., Когнитивна психология. София, 2012
45. Стърнбърг, Р., Педагогическа психология. София, 2014
46. Тодорина Д. За надарените деца (Развитие на идеята в педагогическата теория и практика). . Благоевград, 2009
47. Тодорина, Д. Модел за подготовка на учители за работа с надарени деца (изграждане и замерване на компетентности) . Бл-град, 2009