Екологичният подход в учебния процес по родинознание
На 17 ноември 2025 година доц. д-р Цветомира Иванова изнесе публична лекция на тема „Екологичният подход в учебния процес по родинознание“.
В изложението си тя постави акценти върху актуалността на темата. В съответствие с изведените тенденции относно спецификата на образователните процеси в началното училище и насочеността към съдействие за активно и ползотворно развитие на субекта във възрастта на училищното детство, доц. д-р Цветомира Иванова конкретизира научните основи и концептуалния прочит на проблема относно екологичния подход в системата на началното образование. Това очерта следните проблемни области на анализ – как се осъществява екологичният подход към развитието на самото дете и как той е внедрен в нормативно регламентираните учебни пособия, за да може самото дете да го овладее като начин на мислене и отношение към средата, която го заобикаля.
В продължение на изложението доц. д-р Цветомира Иванова поясни методическите проекции на екологичния подход в образователния процес по родинознание с цел обогатяване на субектния опит на учениците. Представи се авторски конструирана педагогическа технология за формиране на екологични представи и понятия у учениците чрез използването на опитно-изследователска дейност.

Въз основа на своите теоретични и експериментални проучвания, анализи и интерпретации на получените резултати, доц. д-р Цветомира Иванова формулира изводи в подкрепа на необходимостта от реализиране на концепцията за „екологичния подход в системата на началното образование“ на основание значимостта на дидактическата триада – учител, ученик, учебно съдържание и опитно-изследователската дейност в учебния процес по родинознание.

Сред присъстващите бяха деканът на Факултета по педагогика проф. д-р Янка Стоименова, заместник-деканът доц. д-р Даниела Томова, проф. д-р Маргарита Колева – декан на Факултета по педагогика в периода 2010 – 2015 година, доц. д-р Зарина Маркова – директор на Департамента за езиково обучение и продължаващо образование, ръководителят на катедра „Социална педагогика“ доц. д-р Юлияна Ковачка, доц. д-р Красимира Марулевска – председател на Съюза на българските учени, клон Благоевград, както и преподаватели и студенти от Факултета по педагогика.

"Учащите се възрастни (личният опит като образователен ресурс)"
На 18 ноември 2025 г. в 1412 аудитория на ЮЗУ "Неофит Рилски" се проведе публична лекция на доц. д-р Мирела Кючукова на тема: "Учащите се възрастни (личният опит като образователен ресурс). Доц. Кючукова отправи философски поглед към обучението и образованието на възрастни, като разгледа знанието, ученето и опита на възрастните във философски и образователен аспект. Интерес сред академичната публика предизвика определянето на "опита" като сложна динамична система със специфични характеристики и представеното изследване на учащите се възрастни във Факултета по педагогика на ЮЗУ "Неофит Рилски". На базата на прилагането на международен инструмент за изследване на опита, събраните данни показват високи стойности на придобит академичен и образователен опит на студентите, но същевременно ниски стойности формирани от пътувания, участие в доброволчески инициативи, стажове и студентски кампании.


Гости на събитието бяха: проф. д-р Янка Стоименова, Декан на Факултета по педагогика, доц. д-р Даниела Томова, заместник декан на Факултета по педагогика, проф. д-р Маргарита Колева – декан на Факултета по педагогика за периода 2010 – 2015 г., проф. д-р Гергана Дянкова, доц. д. п. н София Дерменджиева, доц. д-р Юлияна Ковачка, ръководител катедра "Социална педагогика", доц. д-р Красимира Марулевска, Председател на Съюза на българските учени, Клон Благоевград, преподаватели и студенти от Факултета по педагогика.


„Социалнопедагогическа подкрепа – визия на учениците“
Доц. д-р Вяра Цветанова изнесе публична лекция на тема „Социалнопедагогическа подкрепа – визия на учениците“ във Факултета по педагогика На 16 януари 2025г. доц. д-р Вяра Цветанова от катедра „Социална педагогика“ във Факултета по педагогика на ЮЗУ „Неофит Рилски“ изнесе публична академична лекция „Социалнопедагогическа подкрепа – визия на учениците“.
Лекцията бе посветена на актуалната ситуация в образователната система относно подкрепата за личностно развитие на учениците и ангажираността на учителите и педагогическите специалисти в това отношение. Фокус бе поставен върху качеството на взаимоотношенията в триадата „ученик – учител - семейство“ . По време на лекцията бяха коментирани данни, свързани с виждането на съвременни ученици за училищната среда – като социалнопедагогическо пространство за учене, взаимодействие и мотивация за успех.
Обърнато бе внимание на специфични негативни явления в образователната среда – училището - безинтересна зона за ученика, риска от преждевременно отпадане от образование, снижаването на родителското влияние върху децата, липсата на социални педагози в ролята на подкрепящи субекти, както за учителите, така и за родителите и др. Събитието привлече широка аудитория от академичната общност на Факултета по педагогика и Факултета по обществено здраве, здравни грижи и спорт, специалисти от Община Благоевград, Младежки център – Благоевград и Център за обществена подкрепа – Дупница, студенти и докторанти.
В края на форума бяха дебатирани въпроси за използването на нормативни, общностни и социалнопедагогически инструменти, способстващи за преодоляване на негативизма у учениците към училището, за превръщане на семейството в партньор на учителите и за преодоляване на формализма при осигуряване на личностна подкрепа за подрастващите в образователната система.


„Самостоятелната учебна дейност – фактор за развитие на математически компетентности у учениците“
На 15 юли 2024 година проф. д-р Янка Стоименова от катедра „Предучилищна и начална училищна педагогика“ към Факултета по педагогика на Югозападния университет „Неофит Рилски“ изнесе публична академична лекция на тема „Самостоятелната учебна дейност – фактор за развитие на математически компетентности у учениците“.
Лекцията бе посветена на проблема за самостоятелната учебна дейност по математика на учениците в начална училищна възраст. Представена бе цялостна личностно-ориентирана концепция за математическо обучение на учениците в начален етап на основното образование. Акцентът бе поставен върху ролята на практико-ориентираното обучение по математика в началните класове, при което на преден план изпъква практическата, изследователската и творческата дейност на учениците.
Представеното педагогическо изследване дава отговор на въпроса как обучението по математика в началните класове може да се превърне в самообучение за усвояване на математически компетентности от учениците в начална училищна възраст.
По време на лекцията бе представена цялостна технология за усвояване на математически компетентности от учениците чрез самостоятелна учебна дейност, в основата на която се съдържа обоснован авторски теоретичен модел. Теоретичният модел е разработен върху солидна методологична основа – личностно-ориентирания подход, теорията за поетапното формиране на умствените действия, системно-структурния и компетентностния подход. Като част от технологията бе разгледана и самостоятелната работа по математика като методическа система, съдържаща пет основни структурни компонента – цел и задачи, съдържание, средства, методи и форми на самостоятелна работа по математика. Разкрити бяха и особеностите на самостоятелната работа както в отделните структурни компоненти на урока по математика, така и в различните типове уроци по математика в началните класове. Представени бяха и получените резултати от апробираната технология в методическата практика по математика.
Събитието привлече широка аудитория от академичната общност на Факултета по педагогика – преподаватели, студенти, докторанти, както и начални учители, базови наставници и др.
В края на академичната лекция бяха дискутирани въпроси, свързани с практическите аспекти на разработения проблем.
"Глухотата, Вселената и Всичко останало"
Публична академична лекция на доц. д-р Светослава Николова Съева на тема: "Глухотата, Вселената и Всичко останало" по повод встъпване в академичната длъжност „доцент“. Лекцията е изнесена в хибриден формат и с жестов превод на 06.12.2023 г. в Заседателната зала на първи корпус на Югозападния университет „Неофит Рилски“.
Мероприятието събра на едно място, присъствено и виртуално, преподаватели и студенти от Факултета по педагогика и Факултета по обществено здраве, здравни грижи и спорт на ЮЗУ „Неофит Рилски“, гр. Благоевград, преподаватели и студенти от Медицинския университет „Проф. д-р П. Стоянов“, гр. Варна, специалисти от Средното специално училище за ученици с увреден слух „Проф. д-р Стоян Белинов“, гр. Пловдив, от Съюза на глухите в България, както и от неправителствения сектор, включително от Асоциацията на родителите на увреден слух и от Асоциацията на гражданите с увреден слух в България. Присъстваха и много гости, сред които председателят на районната организация на Съюза на глухите в България г-н Борислав Денков.
Доц. Съева запозна присъстващите с основните резултати от своите научни разработки от последните двадесет години, чиято основна цел е повишаване качеството на живот на хората със слухови нарушения в България. Тя постави акцент и на тема, за която в България не се говори, а именно влиянието на облъчването с ултразвукови вълни по време на бременността, като една от причините за увеличаване броя на децата със специални образователни потребности (различни възможности) в световен мащаб. Тя обърна внимание на индустриализацията в зачеването, отглеждането и възпитанието на съвременните деца, като представи своята научно-практическа поредица от десет статии, озаглавена „Съвременното дете – opus magnum“. Обърна внимание и на влиянието на естетическите интервенции на лицето и езиковите явления в съвремието, които изградиха нови комуникативни бариери пред лицата с нарушения на слуха.
Представените от доц. Съева строго научни резултати, бяха поднесени достъпно, с лекота и с типичното за нея чувство за хумор, оставайки в постоянен диалог с аудиторията си. Провокативните теми, по които доц. Съева работи, предизвикаха множество изказвания.
Пълен запис на публичната лекция може да бъде свален от тук: https://ocloud.swu.bg/index.php/s/GZDnGMkZ39Pnw95?fbclid=IwY2xjawIQI2pleHRuA2FlbQIxMQABHY8e_0yhkcPpeg4-zPeF7cJY8GdyaAggMG68kCRbgAuH6WtPzITsLGGyEQ_aem_HLeqaNw5RwricWZfkSHJZg.
Лекцията може да бъде гледана онлайн от официалната фейсбук страница на Факултета по педагогика на ЮЗУ „Неофит Рилски“ тук: https://fb.watch/xy-DROTlQu/, на официалната фейсбук страница на Асоциацията на родителите на деца с увреден слух тук: https://fb.watch/xy-xrosnBp/, както и на официалната фейсбук страница на Асоциацията на гражданите с увреден слух в България тук https://www.facebook.com/agusbdeaf.
Академичната автобиография на доц. д-р Светослава Съева, с пълен списък на научните ù публикации, е достъпна тук: https://ais.swu.bg/profile/s_saeva.
Част от разработките ù в пълен текст могат да бъдат прочетени в академичния ù профил в платформата за научни изследвания ResearchGate тук: https://www.researchgate.net/profile/Svetoslava-Saeva.



Доц. д-р Блага Джорова изнесе публична академична лекция пред академичната общност, студенти и педагогически специалистиНа 13.01.2020 г. доц. д-р Блага Джорова представи съвременна интерпретация на проблема предизвикателството „приемственост“ в контекста на опознаване на околния свят от детето в предучилищна и начална училищна възраст. Акцентира се върху нормативната приемственост, която трябва да регулира взаимодействията между учителя и детето от 3-11 години, както и структурирането на познавателното съдържание в предучилищния и началния етап на образователната система.
Основание за лекцията са изискванията на Вътрешните правила за развитие на академичния състав в ЮЗУ „Неофит Рилски“ и заемане на академичната длъжност „доцент“. На лекцията присъстваха преподаватели от Факултет по педагогика, директори и учители от детски градини в гр. Благоевград, студенти.
Поздравления към доц. д-р Джорова поднесоха зам.-ректорът по образователната дейност доц. д-р Ицка Дерижан, деканът на Факултета по педагогика доц. д-р Янка Стоименова, проф. д-р Маргарита Колева, доц. д-р Веска Вардарева, директорът на ДГ „Ведрица“ г-жа Антоанета Григорова и др. участници в официалното събитие.